Loading color scheme



Stress / Burn-out

Stress. Er wordt veel over gepraat en iedereen heeft er wel eens last van. De een kan er beter tegen dan de ander. Maar wat is het nu eigenlijk stress?

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Van oorsprong is het een term uit de bouw: stress is de kracht die wordt uitgeoefend op een voorwerp. Of stress schadelijk is hangt af van hoeveel belasting iets (of iemand) aan kan. Zelfs metaal krijgt haarscheurtjes als het te eenzijdig of constant wordt belast. Dat geld dus ook voor mensen.

Als we het over stress hebben, dan gaat het meestal over ongezonde druk: een teveel aan spanning. Maar stress is niet altijd ongezond. Stress is een hele natuurlijke, en ook gezonde reactie van het lichaam. Op het werk helpt gezonde stress je om goed te presteren. Het maakt je alert, geconcentreerd en efficiënt. De spanning maakt het lichaam ook klaar voor actie en dat is nodig om te kunnen reageren op bedreigende situaties.

De problemen ontstaan pas wanneer de draaglast groter wordt dan de draagkracht. Op dat moment zijn de eisen die aan jou worden gesteld of die je aan jezelf stelt groter dan wat je aankunt. Het evenwicht tussen de factoren die spanning veroorzaken, stressoren, en jouw mogelijkheden om stress te voorkomen of ermee om te gaan slaag door naar de verkeerde kant.

De volgende eigenschappen maken mensen extra kwetsbaar voor stress:
•  Perfectionisme
•  Zogenaamde type A-factoren: ambitie, prestatiegerichtheid, competitie, gehaastheid, niet ‘niets’ kunnen doen, vaak twee dingen tegelijk doen.
•  Veel van zichzelf ‘eisen’ en ‘moeten’.
•  Groot verantwoordelijkheidsgevoel.
•  Grote betrokkenheid bij gezin of werk.
•  Streven naar waardering van anderen.
•  Moeilijk ‘nee’ kunnen zeggen, grenzen kunnen aangeven of voor zichzelf opkomen.
•  Moeilijk steun kunnen vragen.
•  Gevoelens slecht kunnen uiten.
•  Gevoel weinig invloed te kunnen uitoefenen op de omgeving en het eigen leven.
•  Pessimisme en een weinig positieve kijk op eigen prestaties.

Symptomen
Ongezonde stress kan zich op vier verschillende manieren uiten:
•  Lichamelijke signalen (denk aan b.v. hoofdpijn, rugpijn, nekpijn, vermoeid, lusteloos, slaapproblemen)
•  Psychische signalen (denk aan b.v. prikkelbaar, cynisch, stemming, gemoedstoestand, gevoel van eenzaamheid)
•  Gedragssignalen (denk aan b.v. bazig, snauwen, overmatig gebruik alcohol/sigaretten/drugs/eten)
•  Gedachten- of denksignalen (denk aan b.v. moeite met helder nadenken, gebrek aan creativiteit, geheugenproblemen, concentratieproblemen, gevoel voor humor kwijt raken)

Herken je dit?
Ben jij er klaar voor om een nieuwe weg in te slaan en je eigen regie weer te nemen?

Boek nu